Articles

شارك معهد الأبحاث التطبيقية القدس- أريج في المنتدى الثامن لحماية الطبيعية للاتحاد الدولي لحماية الطبيعة 10-12 تشرين الثاني – عمان الاردن "The Applied Research Institute- Jerusalem (ARIJ) participated in the IUCN ROWA 8th Regional Conservation Forum"

Posted in Latest News

شارك معهد الأبحاث التطبيقية القدس- أريج في المنتدى الثامن لحماية الطبيعية للاتحاد الدولي لحماية الطبيعة (IUCN) الذي عقد في عمان الأردن في الفترة ما بين 10-12 تشرين الثاني 2015، حيث شاركت السيدة روبينا باسوس/غطاس، مديرة وحدة التنوع الحيوي والأمن الغذائي كممثلة عن المعهد.

نظم المنتدى في عمان من قبل الاتحاد الدولي للحفاظ على الطبيعة (IUCN) وبالتعاون مع المملكة الأردنية الهاشمية من خلال وزارة البيئة الأردنية: معالي الدكتور طاهر الشخشير وبوجود صاحبة السمو الملكي الأميرة بسمة بنت علي والمدير العام للاتحاد الدولي للحفاظ على الطبيعة - السيدة إنجر أندرسن. 

يهدف المنتدى الإقليمي للحماية الطبيعية إلى توفير منبر للحكومات والمنظمات غير الحكومية والشركاء والقطاع الخاص لمناقشة قضايا المنطقة الرئيسة فيما يخص المحافظة على الطبيعة، وكذلك إتاحة الفرصة للتحضير لبرنامج فعال ومناقشة أعمال عضوية الاتحاد. وقدم المنتدى فرصة لأعضاء الاتحاد الدولي للحفاظ على الطبيعة وشركاءه للمشاركة الإقليمية الفعالة في المؤتمر العالمي لحماية الطبيعة 2016 الذي سيعقد في هاواي في الفترة ما بين 1- 10 أيلول 2016. 

لقد ضم المنتدى 150 ممثل عن الحكومات والمنظمات غير الحكومية وقطاع الأعمال من غرب آسيا، وأعضاء من المجالس الإقليمية واللجان الوطنية والخبراء والشركاء والجهات المانحة، وأعضاء ممثلة لدول الاقليم وصناع القرار في المنطقة.

شارك معهد أريج مع خمسة أعضاء من المؤسسات الفلسطينية في الاتحاد الدولي للحفاظ على الطبيعة في المنتدى، حيث عملوا على رفع صوت الفلسطينيين وهمومهم والتحديات التي تواجه الفلسطينيين في المحافظة على الطبيعة في كل من الضفة الغربية وقطاع غزة. ولقد تم التأكيد على هذه المخاوف وعلى المشاركة الفاعلة من قبل الاتحاد الدولي للحفاظ على الطبيعة في مناطق الصراع مثل فلسطين خلال اللقاء الذي جرى مع رئيس الاتحاد الدولي للحفاظ على الطبيعة السيد تشانغ أيكسنبنج، الذي أبدا اهتماما كبيرا في مشاركة فلسطين في الاتحاد الدولي للحفاظ على الطبيعة واللجان والمجالس المنبثقة منه.

فقد كان للمعهد ممثلا بالسيدة روبينا غطاس عدة مداخلات تختص بدور الاتحاد في المنطقة وببرنامجه الذي تم الاعلان عنه كمسودة للنقاش، كما تم بناء عدة شراكات مع المنظمات غير الحكومية، وشبه الحكومية، والحكومية والتعرف على عدد من الخبراء الأعضاء في لجان الاتحاد الدولي للحفاظ على الطبيعة الذين حضروا المنتدى. هذه هي محاولة فاعلة للمعهد لتبني أفضل الحلول للمحافظة على الطبيعة من خلال المنابر الإقليمية؛ بما يتلاءم مع برنامج الاتحاد الدولي للحفاظ على الطبيعة في 2017-2020، واستراتيجية التنوع البيولوجي 2011-2020 واتفاقية التنوع البيولوجي - أهداف أيشي (Aichi).

The Applied Research Institute- Jerusalem (ARIJ) participated in the IUCN ROWA 8th Regional Conservation Forum
10-12 November 2015 - Amman, Jordan 


The Applied Research Institute- Jerusalem (ARIJ) participated in the 8th Regional Conservation forum held in Amman, Jordan from the 10th -12th November 2015, through its delegate Mrs. Roubina Bassous/Ghattas, Head of Biodiversity and Food Security Department.

Under the title "Innovative Natural Solutions: Motivating change" The 8th Regional Conservation Forum (RCF) was held in Amman by the International Union for conservation of Nature (IUCN) and the gracious co-hosting of the Hashemite Kingdom of Jordan through the Jordanian Ministry of Environment: HE Dr. Taher al Shakhshir and the presence of HRH Princess Basma Bint Ali and the Director General of the International Union for Conservation of Nature – Ms. Inger Andersen. The Regional Conservation Forum (RCF) aimed at providing governments, NGOs, partners and the private sector a platform to engage; to discuss key conservation issues as well as provide an opportunity to prepare for an effective programme and discuss membership business. The forum gave an opportunity for IUCN members and partners, as well as the wider conservation community to prepare for its effective regional participation in the 2016 World Conservation Congress (WCC) that will take place in Hawai'i from 1 to 10 September 2016.The forum brought together 150 representatives of governments, NGOs and the business sector from West Asia, 2 Regional Councilors, Regional & National Committees, Commissions, Experts, Partners and Donors, State members and Regional decision makers. 

ARIJ participated with a Palestinian delegate of 5 IUCN members in the RCF; who had the chance to raise the voice of the Palestinians and their concerns about nature conservation in both the West Bank and Gaza Strip. These concerns and the necessary involvement of IUCN in areas of conflict like Palestine were emphasized during a meeting with the IUCN president Mr. Zhang Xinbeng, who showed great concern about Palestine engagement in IUCN and its commissions, councils and committees. 

During the forum ARIJ; represented by Mrs. Roubina Ghattas has several interventions related to the role of IUCN in the region and its program for 2017-2020 that was initiated as a draft; in addition to building several partnerships with NGOs, semi-NGOs, and GOVs institutions and getting introduced to several experts at the IUCN commissions who attended the forum. This is an attempt to better adopt the nature conservation solutions through regional platforms; in response to the IUCN’s program 2017-2020, the Biodiversity Strategy 2011-2020 and the Convention of Biological Diversity - Aichi targets.

ARIJ on Social Media