Print

ARIJ participated in the IUCN World Conservation Congress 2016

Posted in Latest News

The Applied Research Institute- Jerusalem (ARIJ) participated in the IUCN World Conservation Congress 2016
1-10 September 2016 - Hawaii, USA

شارك معهد الأبحاث التطبيقية - القدس (أريج) في المؤتمر العالمي لحفظ الطبيعة لعام 2016
1-10 أيلول 2016 - هاواي، الولايات المتحدة الأمريكية

The Applied Research Institute- Jerusalem (ARIJ) participated in the IUCN World Conservation Congress 2016 held in Hawaii, USA from the 1st-10th September 2016, through its delegate Mrs. Roubina Bassous/Ghattas, Head of Biodiversity and Food Security Department.
 

شارك معهد الأبحاث التطبيقية - القدس (أريج) في المؤتمر العالمي لحفظ الطبيعة 2016 الذي عقد في ولاية هاواي ، الولايات المتحدة الأمريكية في الفترة ما بين 1 -10 أيلول 2016، حيث شاركت السيدة روبينا باسوس/غطاس، مديرة وحدة التنوع الحيوي والأمن الغذائي كممثلة عن المعهد.

 

 

عقد مؤتمر العالمي لحفظ الطبيعة في ولاية هاواي ،الولايات المتحدة الأمريكية تحت عنوان " الكوكب على مفترق طرق" من قبل الاتحاد الدولي للحفاظ على الطبيعة (IUCN) بمشاركة آلاف من قادة وصناع القرار من الحكومات والمجتمع المدني، والشعوب الأصلية، وأصحاب الأعمال، والأواسط الأكاديمية؛ بهدف الحفاظ على البيئة وتسخير الحلول للتحديات العالمية البيئية التي تواجه الكوكب. وكما هدف المؤتمر الى تحسين كيفية إدارة بيئتنا الطبيعية من أجل التنمية البشرية والاجتماعية والاقتصادية. وكما وفر المؤتمر المكان المناسب لجميع فئات المجتمع المتخصصة المشاركة بهدف خلق نظام إداري بيئي جيد يسهم في الحفاظ على البيئة ويحدد المهام والمسؤوليات المترتبة على كافة الفئات المشاركة.

Under the title " PLANET AT THE CROSSROADS" The World Conservation Congress was held in Hawaii/USA by the International Union for conservation of Nature (IUCN) and the gracious hosting of the State of Hawaii. The IUCN World Conservation Congress brought together several thousand leaders and decision-makers from government, civil society, indigenous peoples, business, and academia, with the goal of conserving the environment and harnessing the solutions nature offers to global challenges. The Congress aimed to improve how we manage our natural environment for human, social and economic development. The IUCN Congress was the place to create good environmental governance, engaging all parts of society to share both the responsibilities and the benefits of conservation.

 

يعقد المؤتمر كل أربع سنوات، حيث يسعى الى دعوة كبار العلماء والأكاديميين جنبا إلى جنب مع قادة العالم ومتخذي القرار من أجل التشاور والنقاش في مواضيع تختص بالمحافظة على البيئة والتنمية المستدامة من خلال تحليل عميق للسياسات على مستوى عالي. ومن أهم فعاليات المؤتمر؛ المنتدى واجتماع الهيئة العامة. ويعد المنتدى أكبر مساحة للمعرفة والعلم والتنمية المستدامة والممارسة والابتكار. ونظم المنتدى أكثر من 600 جلسة وورشة عمل ومحاضرة تتناول الجوانب الاقتصادية والاجتماعية والعلمية والتقنية؛ بدءا بقضايا الحياة البرية إلى المحيطات، والمناطق المحمية إلى الأعمال التجارية المستدامة وتغير المناخ وصولا الى حقوق الإنسان. وأما اجتماع الهيئة العامة وهو ثاني أهم فعاليات المؤتمر؛ يضم عضوية 1300 منظمة، تقوم على الاتفاق بشكل جماعي على إجراءات ووسائل مواجهة التحديات الأكثر أولوية في قضايا الحفاظ على البيئة والتنمية المستدامة للأعوام الأربع القادمة. وكما يضم الاتحاد الدولي عضوية بعض المؤسسات الحكومية والمجتمع المدني الأكثر تأثيرا ممثلة لأكثر من 160 دولة، مما تعطي القرارات التي اتخذت في المؤتمر تفويضا دوليا قويا.

Every four years, the IUCN Congress brings top scientists and academics together with world leaders and decision makers. They share, debate and act on the latest in conservation and sustainable development, from deep analysis to high-level policy. The congress has two components the forum and the assembly. THE FORUM is the largest knowledge marketplace for conservation and sustainable development science, practice and innovation. Over 600 sessions address the economic, social, scientific and technical aspects of issues ranging from wildlife to oceans, protected areas to sustainable business, and climate change to human rights. THE MEMBERS’ ASSEMBLY IUCN’s 1,300+ Member organizations collectively decide on actions to address the most pressing and often controversial conservation and sustainable development challenges. IUCN’s membership includes some of the most influential government and civil society organizations from more than 160 countries, giving the decisions taken at the IUCN Congress a powerful mandate.

 


يسعى الاتحاد الدولي للحفاظ على الطبيعة على تركيز كافة الجهود على الحفاظ على الطبيعة في جميع أنحاء العالم من خلال العمل على ثلاث خطوط مترابطة وهي تقييم والحفاظ على التنوع الطبيعي، ودفع عجلة الحكم الرشيد والعادل للاستخدام الطبيعة، وتوظيف الحلول التي تعتمد على الطبيعة للحد من تحديات المناخ والغذاء والتنمية. وكما يعمل الاتحاد الدولي للحفاظ على البيئة على ترسيخ النهج المتبعة من قبله في الحفاظ على الطبيعة، مع الأخذ بعين الاعتبار أن الطبيعة ليست عائقا أمام طموحات الإنسان، بل شريكا أساسيا، يقدم مساهمات قيمة تجاه استمرار حياتنا.

IUCN has been aligning conservation efforts all over the world around three solid lines of work: valuing and conserving Nature’s diversity, advancing effective and equitable governance of the use of Nature, and deploying Nature-based solutions to climate, food and development challenges. The approach that is emerging from our collective efforts demonstrates that Nature is not an obstacle to human aspirations, but rather an essential partner, offering valuable contributions towards all our endeavours.

 

حضرت السيدة روبينا غطاس؛ ممثلة معهد أريج في الاتحاد وممثلة المؤسسات الفلسطينية الأعضاء في اللجنة الاقليمية للاتحاد لمنطقة غرب آسيا، أنواع مختلفة من اللقاءات بدءا بالحوارات رفيعة المستوى حتى جلسات العلمية والتقنية المتخصصة، بما في ذلك حفلي الافتتاح والختام للمؤتمر. وكما شاركت السيدة غطاس في الاجتماعات الإقليمية للجنة وأعضاء منطقة غرب آسيا، ومجموعة من الجلسات التدريبية الهامة التي تركزت على عرض المفاهيم والأدوات المتبعة من قبل الاتحاد عند تحديد معايير واولويات حماية الطبيعة على المستويين الدولي والوطني مثل القائمة الحمراء للنظم الإيكولوجية المهددة بالانقراض، وتطبيق المعيار العالمي الجديد لتحديد المناطق الحساسة والساخنة للتنوع البيولوجي. كما شاركت بعدد من اجتماعات المصغرة على مستوى المتخصصين مثل الاتحاد العربي للمناطق المحمية وICCAs التابعة لعدد كبير من المؤسسات الدولية المتخصصة، اضافة الى عدد من المعارض التقنية والمعارض الفنية.

ARIJ’s delegate and the representative of the Palestinian IUCN members at Regional Committee of West Asia, Mrs. Roubina Ghattas, attended different types of events from high level dialogues to campus sessions which explore the depths of conservation and innovation including the opening and closing ceremonies of the congress, West Asia Regional Members’ Meetings, West Asia Regional Committee meetings, trainings on important IUCN guidelines and tools such as Red List of Threatened Ecosystems, and Applying the new Global Standard for the identification of Key Biodiversity areas, several knowledge hubs such as Arab Union of Protected Areas and ICCAs and Protected Areas: Governance , Best Practices and Network Building for (UNDP/GEF) and Number of pavilions, Posters, exhibitions, art galleries.

 

قدمت السيدة روبينا غطاس مجموعة من العروض والمداخلات خلال المنتدى ركزت فيها على اهم التحديات والفرص التي تتيحها الإدارة المستدامة للمناطق الغنية بالتنوع الحيوي مع التركيز على المحميات الطبيعية في فلسطين. وكما قدمت السيدة غطاس عرضا موجزاً حول التحديات التي تواجه البلدان النامية في منطقة غرب آسيا في السعي للحصول على المنح، بهدف الحفاظ على الطبيعة في ظل التهديدات والتحديات التي تواجه منطقة غرب آسيا خلال الجلسة العامة للمانحين، وتسليط الضوء على الصراعات والاحتلال والحروب التي تجري وتسبب خسائر كبيرة في النظم الإيكولوجية والتنوع البيولوجي في المنطقة. وكما تطرقت السيدة غطاس الى تجربة معهد أريح في دراسة ومسح التنوع البيولوجي وتقييم واقع الغابات وحمايتها وتقييم الخدمات الايكولوجية المقدمة من قبل هذه المناطق، بالإضافة إلى خبرة المعهد الطويلة في مجال بناء القدرات وزيادة الوعي في المجتمعات المحلية نحو الممارسات الافضل للإدارة السليمة للموارد الطبيعية وغيرها.

ARIJ’s delegate has also presented several presentations and offered several interventions during the forum and the assembly including a presentation about the challenges and opportunities of sustainable management of Protected areas in Palestine, a brief presentation about challenges that face developing countries in West Asia region in seeking grants with the aim of nature conservation to a donors plenary session, threats and challenges that face West Asia as a region highlighting the conflicts, occupation and wars taking place and causing major loss of ecosystems and their biodiversity in the region, ARIJ’s experience in conducting biodiversity inventory and assessments in the field of forestry and protected areas, in addition to its long experience in building capacities and raising awareness of local communities towards the best/green practices for sustainable management of such resources and others.

 

ومن اهم النتائج الرئيسية التي أنجزها معهد أريج من خلال مشاركته في المؤتمر تتمحور فيما يلي:

  •   تقديم طلب لمجلس الاتحاد "لتعزز الحفاظ على الطبيعة في منطقة غرب آسيا في ظل الصراعات الممزقة التي تحدث في المنطقة". وقد حظي هذا الطلب على تأييد مجلس الاتحاد الدولي للحفاظ على الطبيعة، وأكد على ضرورة ضم منطقة غرب آسيا كواحدة من المناطق الهامة ذات الاحتياجات والأولويات الأعلى للحفاظ على الطبيعة في برنامج الاتحاد الدولي للحفاظ على الطبيعة 2017-2020. مع ضرورة التركيز على البلدان المتضررة حاليا من الصراعات، والاحتلال والتي تعكس تأثيرها على فقدان التنوع البيولوجي في المنطقة.
  • دعم تفعيل الاتحاد العربي للمحميات الطبيعية؛ ومطالبة الاتحاد على تقديم الدعم المالي والتقني لدولة فلسطين، للشروع في تجهيز منطقة محمية فلسطينية مع جميع التدابير الضرورية للحفاظ على البيئة والإدارة الفعالة القائمة على المناهج العلمية ومع المشاركة الفعالة للمجتمعات المحلية وتبادل الخبرات مع الدول المجاورة في المنطقة، وبالأخص الخبرات واسعة ذات الصلة المتوفرة في الأردن ولبنان.
  •   دعم المرشحين العرب بما فيهم المرشح الفلسطيني لمنصب مستشار اقليمي لمنطقة غرب آسيا

وخلال اجتماع الهيئة العامة للاتحاد صوت وأدلى معهد أريج برأيه في جميع الاقتراحات، القرارات، والتعديلات التي تبناها الاتحاد خلال المؤتمر والتي سوف يكون لها تأثير وصدى على المستوى العالمي بما يخص قضايا مرتبطة بحماية التنوع الحيوي والنظم البيئية الداعمة له، التغير المناخي، التوسع الزراعي الصناعي وغيرها من القضايا الشائكة التي يواجها العالم اليوم .
 

In addition to the series of inputs along the congress in the form of presentations, brief interventions, and of main outcomes accomplished by ARIJ are as following:
 

Successful submission of a Motion under the title: “ requesting “Enhancing Conservation in Conflict Torn West Asia”, which requested the IUCN Council to include West Asia as one of the statutory regions with greatest conservation needs in the IUCN Programme 2017-2020 additional focus on the countries currently affected by conflicts, and occupation reflecting their impact on biodiversity loss in the region.
Support the activation of the Arab Union for Protected Areas; requesting the union for the financial and technical support for initiating a Palestinian protected area with all necessary conservation measures and effective management based on scientific approaches and with effective participation of local communities and exchange of experience with neighboring countries in the region with extensive relevant experience such as Jordan and Lebanon.

 

During the assembly ARIJ voted for 100% of motions, resolutions, and amendments that will have great impact on international decisions concerning sensitive issues such as conservation of biodiversity admits supportive ecosystems, climate change and the expansion of agriculture.

 

The American Monitor Website News Link:

http://www.al-monitor.com/pulse/originals/2016/10/palestine-member-international-nature-conservation-group.html


 

 

ARIJ on Social Media